Usługi wsparcia w obsłudze postępowań administracyjnych wszczynanych przez prezesa URE
Firma EIDOS Sp. z o.o. oferuje usługi wsparcia w obsłudze postępowań administracyjnych wszczynanych przez prezesa URE wobec podmiotów gospodarczych, które nie dostosowały się do ograniczeń w poborze energii elektrycznej, wprowadzonych w dniach 10-31 sierpnia 2015 roku.
Przypominamy, że Prezes Urzędu Regulacji Energetyki jak dotąd wszczął ok. 1200 takich postępowań[1]. Maksymalna wysokość kary pieniężnej przewidzianej za niedostosowanie się do ograniczeń wynosi do 15% przychodu ukaranego przedsiębiorcy, osiągniętego w poprzednim roku podatkowym. Ilość wszczętych postępowań w powiązaniu z ich adresatami tj. przedsiębiorcami, którzy przeważnie nie prowadzą działalności gospodarczej bezpośrednio związanej z rynkiem energetycznym, wywołuje wątpliwości, co do kierunków, celów i skutków prowadzonych postępowań. Dodatkowo, Izba Energetyki Przemysłowej i Odbiorców Energii w swoich opracowaniach wskazuje, że można się spodziewać wszczęcia kolejnych postępowań. Możliwe scenariusze rozwiązań w odniesieniu do aktualnej sytuacji były rozpatrywane podczas konferencji „Energia dla przemysłu – Przemysł dla energii”, która odbyła się 27 września br. w Warszawie. Na konferencji obecny był przedstawiciel EIDOS Sp. z o.o. dzięki czemu możliwa była wymiana doświadczeń dotyczących wsparcia oraz sytuacji przedsiębiorców (w tym Odbiorców Przemysłowych) w kontekście postępowań prowadzonych oraz planowanych do prowadzenia przez Urząd Regulacji Energetyki (URE). Podczas panelu dyskusyjnego, na temat sytuacji prawnej odbiorców w warunkach ograniczeń, który odbył się z udziałem p. Adama Dobrowolskiego, Dyrektora Departamentu Rynków Energii Elektrycznej i Ciepła URE, potwierdzone zostało dotychczasowe stanowisko Prezesa URE o zamiarze wszczęcia wielu kolejnych postępowań. Można się zatem spodziewać, że jeszcze duża grupa Odbiorców Przemysłowych (oraz innych przedsiębiorców pobierających energię elektryczną), która do tej pory nie uzyskała żadnych oficjalnych informacji w kontekście przekroczeń mocy /niedostosowania się do ograniczeń w poborze, otrzyma zawiadomienia (patrz ilustracja) o wszczęciu przez Urząd wobec nich postępowań administracyjnych. Na termin wszczęcia kolejnych postępowań wpływają trudności URE z pozyskaniem danych pomiarowych od OSD oraz ograniczone zasoby kadrowe urzędu. URE,
Przypomnijmy, że ograniczenia w dostarczaniu i poborze energii elektrycznej zostały wprowadzone, na obszarze całego kraju, przez Operatora Systemu Przesyłowego tj. Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A. od godz. 10:00 dnia 10 sierpnia 2015 roku. Obowiązywały one do godziny 24 11 sierpnia. Następnie przedmiotowe ograniczenia zostały wprowadzone przez Radę Ministrów w drodze rozporządzenia ze skutkiem od godz. 24:00 dnia 11 sierpnia 2015 r. do godz. 24:00 dnia 31 sierpnia 2015 r.[2] Ograniczenia dotyczyły ok. 8.000 odbiorców według danych Prezesa URE.
Obecni podczas konferencji prawnicy zauważali, że ilość prowadzonych postępowań administracyjnych dotyczących ograniczeń w poborze energii elektrycznej wraz z zapadłymi w nich decyzjami, może wiązać się z licznymi odwołaniami do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie, co z kolei może skutkować paraliżem prac tego sądu. Takie opinie dobitnie obrazują skalę problemów Odbiorców Przemysłowych (a także innych odbiorców energii elektrycznej), którzy aktualnie opowiadają się za zastosowaniem powszechnej abolicji dot. karania za niedostosowanie się do ograniczeń w poborze energii elektrycznej oraz wprowadzeniem pro rynkowych środków walki z ubytkami mocy w Krajowym Systemie Elektroenergetycznym.
Ograniczenia w poborze energii elektrycznej wprowadzone w sierpniu 2015 r. były zjawiskiem wyjątkowym oraz niespotykanym od kilkudziesięciu lat. Pozwoliły one na przypomnienie znaczenia zwrotu „stan zasilania”. Najbliższa przyszłość może nas w tym zakresie nie oszczędzać. Z uwagi na występujące ograniczenia strukturalne, brak dostatecznych inwestycji mających na celu odtworzenie planowanych do wygaszenia źródeł mocy, a także ustawiczny wzrost zapotrzebowania na energię elektryczną, ryzyko wprowadzenia kolejnych ograniczeń w poborze energii elektrycznej wzrasta zamiast spadać. W związku z ryzykiem konieczności ponownego dostosowania się do wprowadzanych stopni zasilania ( lub też mówiąc inaczej do dostosowania się do ograniczeń w poborze energii elektrycznej) firma EIDOS rekomenduje instalowanie w firmach, które takich systemów nie posiadają, systemów zdalnego monitoringu poboru energii elektrycznej. Wiele firm, które nie dostosowały się do ograniczeń, miało problem z oceną poziomu chwilowego poboru mocy (czy to w kontekście dostosowania się do ograniczeń w danej godzinie, czy też na potrzeby weryfikacji danych pomiarowych wykorzystywanych przez URE w postępowaniach). Oferujemy także przeprowadzenie audytu oraz przedstawienie oferty na ten typ systemów monitoringu.
Podsumowując, o ile głos przemysłowych odbiorców energii jasno wyraża zainteresowanie abolicją i odstąpieniem od ścigania przedsiębiorców, którzy z różnych powodów nie dostosowali się do ograniczeń, można mieć wątpliwości, co do realizmu propozycji abolicji.[3] Przeciwnie, należy spodziewać się dalszych pism informujących o wszczęciu postępowań. Naprzeciw potrzeb firm stykających się z tą trudną rzeczywistością, z uwagi na potencjalne wysokie kary oraz konieczność właściwej prezentacji stanowiska każdego przedsiębiorcy, którego dotyczy postępowanie, firma EIDOS przygotowała ofertę wsparcia eksperckiego (w tym także pomocy prawnej). Zainteresowane podmioty prosimy o kontakt.
[1] https://www.ure.gov.pl/pl/urzad/informacje-ogolne/ure-w-mediach/6623,Prezes-URE-jakie-kary-i-dla-kogo-za-zachowanie-w-kryzysowym-sierpniu-2015.html?search=676
[2] Polskie Sieci Elektroenergetyczne, Streszczenie „Raportu zawierającego ustalenia dotyczące przyczyn powstałego zagrożenia bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej, zasadności podjętych działań i zastosowanych środków w celu jego usunięcia, staranności i dbałości operatorów systemu elektroenergetycznego oraz użytkowników systemu, w tym odbiorców energii elektrycznej, o zapewnienie bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej, w okresie 10.08.2015r. – 31.08.2015 r.”, Konstancin-Jeziorna 02.2016, s. 3 – 4, http://www.me.gov.pl/files/upload/24635/Streszczenie%20Raportu%20OSP.pdf.
[3] Wobec ilość firm, które nie dostosowały się do ograniczeń, trudno zakładać, że wynikało to tylko ze złej woli. Realniejszy wydaje się pogląd, że niedostosowanie miało charakter błędu systemowego.
Comments are closed.