PORÓWNAJ SPRZEDAWCÓW ENERGII DLA FIRM – SUBIEKTYWNY RANKING
Końcówka roku, wszyscy mówią o podwyżkach, setki reklam, porównywarki ofert i opinie znajomych. Mnóstwo informacji i bodźców, a Ty chcesz tylko wybrać w miarę sensownego i uczciwego sprzedawcę energii dla swojego biznesu. Co osoba to opinia, co roku nowe firmy i marki. W tym informacyjnym chaosie ciężko podjąć decyzję.
Jako Niezależni Doradcy Energetyczni EIDOS postanowiliśmy podzielić się z Tobą naszym 10-letnim doświadczeniem z rynku energii w Polsce. Mamy nadzieję, że nasz, nieco subiektywny, ranking sprzedawców pomoże Ci w podjęciu decyzji do kogo dzwonić i kogo wybrać. Ranking w zależności od otrzymanych punktów znajdziesz poniżej.
RANKING:
MIEJSCE: | SPÓŁKA OBROTU | ilość punktów: |
1 | ENEA | 81 |
2 | VEOLIA | 80 |
3 | RESEPCT ENERGY | 74 |
4 | POLENERGIA | 69 |
5 | INNOGY | 69 |
6 | ENEFIT | 63 |
7 | HANDEN | 63 |
8 | TAURON-SPRZEDAŻ | 52 |
9 | POLKOMTEL | 52 |
10 | ORANGE ENERGIA | 52 |
11 | ENERGIA POLSKA | 49 |
12 | PGE-SPRZEDAŻ | 45 |
13 | AXPO | 44 |
14 | ORLEN-ENERGA | 33 |
15 | FORTUM | 29 |
Okej – myślisz sobie. Są miejsca, są punkty, ale o co dokładnie chodzi, co braliśmy pod uwagę? O tym dowiesz się poniżej.
KRYTERIA i KATEGORIE
Oceniliśmy sprzedawców w 6 kategoriach
- Po pierwsze: kultura sprzedaży. Jedna z najbardziej fundamentalnych dla nas płaszczyzn obsługi Klienta. Zwracaliśmy tutaj uwagę na dostępność i komunikatywność, zarówno w kanale masowym (infolinia), jak i możliwość kontaktu oraz obsługę przez wyspecjalizowanego doradcę. W szczególności interesowało nas to, czy standardem jest informowanie Klientów nie tylko o korzyściach zmian, ale także o minusach umów, jak rozdzielone umowy i faktury, długie okresy wypowiedzenia, możliwe utrudnienia przy utracie prawa do nieruchomości, na której znajduje się PPE. Istotne było dla nas także równe traktowanie Klientów, możliwie długa ważność oferty, umożliwiająca porównanie innych ofert.
- Drugą kategorią była przyjazność umowy, przez co rozumieliśmy brak niezrozumiałych, czy często samo wykluczających się zapisów, racjonalne poziomy kar umownych, krótkie okresy wypowiedzenia. Dużą uwagę przyłożyliśmy do niejasnych konstrukcji umów. Więcej na ten temat poniżej.
- Trzecia kategoria to obsługa Klienta: wprowadzanie umów na czas, fakturowanie, kontakt i pomocność infolinii, sprawne i terminowe wypowiadanie umów z poprzednim sprzedawcą. Szczególnie docenialiśmy odpowiedzialność firm za popełnione błędy. Nawet jeśli pojawiły się błędy, z powodu których Klient ponosił stratę finansową, np. nieterminowo wypowiedziana poprzednia umowa sprzedaży EE lub brak zgłoszenia na czas, bardzo wysoko ocenialiśmy gotowość spółki do pokrycia strat finansowych.
- Kolejna kategoria to warunki finansowe: oprócz oczywistych, jak cena za MWh, czy obecność i wysokość opłat handlowych zwracaliśmy także uwagę na przejrzyste lub nie mechanizmy wyznaczania ceny, np. cena gwarantowana, czy cena indeksowana. Szczególnie nisko ocenialiśmy niejasne i budzące wiele wątpliwości mechanizmy wyznaczania ceny, w szczególności praktykę tzw. „ceny oczekiwanej”.
- Zwracaliśmy uwagę na elastyczność: łatwość wypowiedzenia umów za porozumieniem stron w praktyce, możliwość cesji, możliwość częściowego rozwiązania umowy (w zakresie jednego czy dwóch PPE) bez konieczności płacenia kary umownej.
- Ostatnią kategorią była ekologiczność i wpływ na środowisko. Przy czym staraliśmy się nagrodzić głównie te podmioty, które, nie tyle w swojej ofercie posiadają zieloną energię, co jest obecnie raczej sytuacją powszechną, co te, które swoją sprzedaż opierają wyłącznie na źródłach odnawialnych, co już nie jest tak częste.
NAJLEPSI:
ENEA S.A.
Na pierwszym miejscu naszego rankingu znalazła się Enea S.A. Okazało się, że to właśnie Enea potrafi doskonale pogodzić stabilność państwowej spółki z konkurencyjną ofertą i doskonałą obsługą. Poza niskimi i naprawdę konkurencyjnymi cenami, na szczególną uwagę zasługuje poziom obsługi w kanale doradców biznesowych. Nie tylko ich kompetencja, ale i uczciwość zawodowa, przejawiająca się w otwartym informowaniu także o mniej korzystnych zapisach umowy, zasługuje na szczególne uznanie.
Warto dodać, że Enea od lat słynie z bezbłędnie wystawianych faktur dla klientów zewnętrznych, co niestety nie jest standardem pomimo 15 lat działania rynku energii w Polsce. Innym przyjaznym rozwiązaniem jest upowszechnienie w kanale biznesowym umów terminowych, które nie wymagają wypowiadania. To proste i przyjazne rozwiązanie z pewnością oszczędza wiele stresu i nerwów naszym przedsiębiorcom.
VEOLIA ENERGY CONTRACTING POLAND SP. Z O.O.
Tylko jeden punkt mniej w naszym rankingu zdobyła firma Veolia. Ta francuska spółka skupiająca się do niedawna głównie na ciepłownictwie od kilku lat z sukcesami podbija rynek energii i gazu w Polsce. Otwartość na grupy zakupowe i duża dostępność produktów transzowych to z pewnością olbrzymia korzyść dla ich Klientów, dla których takie produkty w innych firmach (z uwagi na niewielki wolumen) zwykle nie są dostępne. Duża elastyczność w obsłudze i spora autonomia dana doradcom czyni Veolię dobrym i stabilnym partnerem biznesowym na trudne czasy transformacji energetycznej kraju.
Na uwagę zasługuje także wysoki poziom wiedzy, kompetencji i kultury osobistej doradców handlowych, a także naprawdę elastyczne podejście do Klienta biznesowego.
RESPECT ENERGY.
To mała i bardzo młoda, stworzona na bazie TRMEW S.A. wywodzącego się z Towarzystwa Małych Elektrowni Wodnych przez Sebastiana Jabłońskiego, spółka obrotu. W pełni wzięła sobie ona do serca założenia unijnego pakietu reform ENERGY DEAL, mającego doprowadzić do całkowitej dekarbonizacji Europy i redukcji emisji do zera. Ta bazująca tylko na odnawialnych źródłach energii (elektrownie wodne i farmy fotowoltaiczne) spółka w przeciągu dwóch lat do finansowej bazy, polegającej na sprzedaży energii Państwu Polskiemu w systemie aukcyjnym, dobudowała spory portfel Klientów detalicznych, dając mniejszym i średnim przedsiębiorcom możliwość zakupu energii wprost z farmy fotowoltaicznej w przyjaznym modelu ceny gwarantowanej. Choć spółka jest młoda i ma ograniczone kapitały, a niektóre kwestie z zakresu obsługi Klienta pozostawiają trochę do życzenia, to przed takimi podmiotami przyszłość wydaje się być niezwykle świetlana.
Byłoby z pewnością niesprawiedliwością gdybyśmy nie wspomnieli o kilku jeszcze, zasługujących na uwagę, podmiotach z rynku energii. POLENERGIA, zapoczątkowana przez Jana Kulczyka, radzi sobie dobrze i ma spore apetyty. Choć nie jest specjalnie obecna na rynku detalicznym, na uwagę zasługuje jej zaangażowanie w budowę morskich elektrowni wiatrowych. Wspólnie z zagranicznym Equinorem uruchomiła już dwa projekty na morzu i za kilka lat może stać się mocnym graczem na rynku. INNOGY, które już pod koniec roku zmieni nawę na E.ON to z pewnością spółka, która mimo bardzo stabilnej pozycji wprowadziła na rynek wiele innowacyjnych produktów: od audytów przemysłowych po duże zaangażowanie w elektromobilność. Jeśli jesteś dużym odbiorcą, możesz pomyśleć także o wycenie w firmie ENEFIT. Ta niewielka spółka-córka litewskiego monopolisty, może często pozytywnie zaskoczyć ceną.
NAJSŁABSI:
Jako doradcy na rynku energii nie możemy też nie wspomnieć o tych spółkach, których praktyki i działania nie budzą naszego zaufania.
FORTUM.
Nasz ranking zamyka spółka Fortum, która powstała z przejęcia firmy DUON przez fińską spółkę państwową. Na jej działalności na rynku największym cieniem kładzie się niezwykle nieprzejrzysta polityka cenowa i bardzo niska etyka sprzedaży prezentowana przez agentów i sprzedawców tej firmy. Chodzi tutaj głównie o „oryginalny” produkt ceny oczekiwanej, w którym pod postacią kontraktu terminowego z gwarancją ceny sprzedawano trudne w obsłudze i niezrozumiałe konstrukcje ceny indeksowanej, tzn. zmieniającej się w zależności od panujących na giełdzie warunków. Powodowało to sytuacje, w których przedsiębiorca zobowiązując się do wieloletniej współpracy (3 i 4 letniej) nie otrzymywał w gruncie rzeczy nic w zamian, bo cena i tak zmieniała się w zależności od zawirowań na giełdzie. Rozpowszechnianie tego produktu w czasach trudnej i bardzo kosztowej transformacji energetycznej uznaliśmy za wysoce nieetyczne.
ORLEN-ENERGA.
Przejęta rok temu przez państwowy Orlen Energa-obrót zasłynęła na rynku wielomiesięcznymi, a zdarzało się, że i ponad rocznymi, opóźnieniami w wystawianiu faktur. Szczególnie Klienci zewnętrzni o mniejszych wolumenach przez wiele miesięcy mieli nie tylko problemy księgowe z rozliczeniem kosztów energii, ale też niepokój, ile ostatecznie zapłacą. Ten prozaiczny problem na trwałe zniechęcił wielu odbiorców do wolnego rynku energii elektrycznej w Polsce. Do mitu także urósł brak jakiegokolwiek kontaktu w zakresie obsługi Klienta. Z jednej strony infolinia, z drugiej sprzedawca, czy agent w większości przypadków okazują być bezsilni w załatwieniu nawet najprostszych spraw związanych z obsługą Klienta.
AXPO.
Dobrą jakością obsługi klienta wykonywaną przez bardzo sprawny BOK z kolei wykazała się szwajcarska spółka-córka państwowego AXPO, to mocna strona tej firmy. Niestety cieniem na współpracy i obsłudze kładzie się kultura biznesowa prezentowana przez sprzedawców i agentów spółki, za których pracę spółka nie chce brać żadnej odpowiedzialności. W efekcie wysokie marże i niezbyt przyjazne umowy stają się dużym obciążeniem dla polskich mikro i małych przedsiębiorców. Sytuacje, w których umowy z poprzednimi sprzedawcami lub zgłoszenia nie zostają wykonane na czas także nie należą do rzadkości.
Wykres 1. Dynamika zmiany sprzedawcy energii elektrycznej w Polsce. Dane: URE
Podsumowując, wolny rynek energii w Polsce ma już ponad 15 lat i jest jednym z podstawowych narzędzi optymalizowania kosztów w polskich przedsiębiorstwach. Dynamikę rozwoju rynku dobrze ukazuje wykres 1. Ogólnie działa on dobrze, a skutki olbrzymich obniżek cen, które stały się jego owocem w latach 2013-2018, pozwoliły rozwinąć się niejednej małej i średniej firmie produkcyjnej w Naszym Kraju. Jak każdy jednak rynek ma on swoje ciemniejsze strony i mniej przyjaznych uczestników. Trzeba o tym pamiętać.
Comments are closed.